Μουσειολογία

η ελληνική εκδοχή

Αυτές τις ημέρες πολλοί Έλληνες φοιτητές και φοιτήτριες ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στη Μουσειολογία με την κατάθεση των διπλωματικών τους και βρίσκονται μπροστά στην ερώτηση: "Και τώρα τι;" "Ποιο είναι το επόμενο βήμα; Πού θα πρέπει να κοιτάξω για δουλειά που να σχετίζεται με τις σπουδές μου; Τι πρέπει ή τι μπορώ να κάνω; Ελλάδα ή εξωτερικό; Δημόσιος ή ιδιωτικός τομέας; Πώς προσλαμβάνουν τα μουσεία στην Ελλάδα; Πώς μπορώ να ανοίξω μια εταιρεία που να παρέχει μουσειολογικές υπηρεσίες στην Ελλάδα; Πού πρέπει να απευθυνθώ; Τι πρέπει να προσέξω;" κτλ...

Νομίζω, πολλοί από εμάς έχουμε βρεθεί μπροστά σε αυτά τα διλήμματα στο τέλος των μουσειολογικών σπουδών μας και θα μας ήταν πολύ χρήσιμο αν υπήρχε ένας "Οδηγός προς ναυτιλομένους μουσειολόγους".

Θα ήθελα, λοιπόν, να προτείνω, όσοι από τα μέλη του Δικτύου έχουν βρεθεί και αντιμετωπίσει τις παραπάνω ή συναφείς ερωτήσεις και έχουν αποκτήσει εμπειρία που θα μπορούσε να είναι χρήσιμη σε νέους συναδέλφους να μοιραστούν, αν το επιθυμούν, αυτή την εμπειρία. Πρακτικές συμβουλές και προτάσεις για το μπορεί κανείς να κάνει, πού να ψάξει και πού να απευθυνθεί, θα ήταν πιστεύω, εξαιρετικά χρήσιμες για πολλά από τα μέλη του Δικτύου. Γνωρίζω, φυσικά, ότι οι θέσεις εργασίας σε μουσεία και πολιτιστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα είναι λίγες, αλλά ελπίζω ότι αυτός ο θεμιτός ανταγωνισμός δεν θα γίνει εμπόδιο να συνεισφέρει κανείς εδώ με την εμπειρία του και τις προτάσεις του.

Θα ήταν ευχής έργο να συνταχθεί με τη συνδρομή των μελών του Δικτύου ένας «Οδηγός προς ναυτιλομένους» με 10-20 σημεία/tips που θα ξεκαθαρίζουν, όσο γίνεται περισσότερο, το ομιχλώδες τοπίο της επαγγελματικής μουσειολογίας στην Ελλάδα. Αυτό πιστεύω θα ήταν χρήσιμο σε όλους.

Προς το παρόν, θα ήθελα να καλέσω όλα τα μέλη που έχουν σχετικές εμπειρίες και συμβουλές (δείτε τις ερωτήσεις στην πρώτη παράγραφο) να τις μοιραστούν μαζί μας. Επίσης, αν έχετε προτάσεις για ερωτήσεις/θέματα που θα πρέπει να περιέχει ο Οδηγός, παρακαλώ αναρτήστε τις. Όταν έχουμε έναν αριθμό σχολίων, τότε θα τα οργανώσω σε ενότητες και θα κάνω ένα πρώτο draft του Οδηγού, που θα τον αναρτήσω εδώ ξανά και θα σημειώσω πού υπάρχει ανάγκη για περισσότερες πληροφορίες/σαφήνεια, ώστε όλοι μαζί με την εθελοντική μας συμμετοχή να οργανώσουμε αυτόν τον Οδηγό.

Προβολές: 3422

Απάντηση σε αυτό

Απαντήσεις σε αυτή τη συζήτηση

Καλησπέρα σε όλους,

Αφού η συζήτηση αυτή απευθύνεται κυρίως σε νέους μουσειολόγους, θα ήθελα πρώτα-πρώτα να τους καλωσορίσω ως συναδέλφους. Περάσαμε, και πολλοί από μας περνάμε ακόμη, το στάδιο των ερωτήσεων που τέθηκαν από τον Κώστα.
Δεν ξέρω αν μπορώ να βοηθήσω πραγματικά αλλά είχα κάποιες, λίγες εμπειρίες και από το ελληνικό δημόσιο και από τον ιδιωτικό τομέα. Βασικά να έχετε στο μυαλό σας ότι για κάποιο χρονικό διάστημα θα είστε με συμβάσεις. Τα πράγματα δεν είναι εύκολα και, για να τα πω και λίγο ψυχρά, στη χώρα μας μετράνε και οι γνωριμίες.

Σίγουρα ο κατεξοχήν χώρος απασχόλησής μας είναι τα μουσεία. Και τα υγιή οικονομικά μουσεία στην Ελλάδα είναι κυρίως τα κρατικά και κάποια, μετρημένα στα δάχτυλα, ιδιωτικά. Υπάρχουν όμως και τα δημοτικά μουσεία, διόλου αμελητέα εάν η τοπική αυτοδιοίκηση έχει μεράκι.

Θεωρητικά γίνονται προκυρήξεις μέσω ΑΣΕΠ, όμως μέχρι στιγμής ήταν μόνο για αρχαιολόγους-μουσειολόγους. Η ΕΕΜ διαμαρτυρήθηκε σχετικά, αλλά δεν έχει εισακουστεί προς το παρόν. Δεν είναι όμως καθόλου περιττό να παρακολουθεί κανείς τις προκυρήξεις.

Θα μπορούσε επίσης κάποιος να στείλει βιογραφικά ή να ζητήσει να παραδώσει σε κάποιον αρμόδιο ο ίδιος ένα βιογραφικό (αυτό είναι αρκετά δύσκολο) είτε σε κρατικά, είτε σε ιδιωτικά μουσεία. Ο τομέας που έχει ιδιαίτερη ανάπτυξη είναι εκείνος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κυρίως με σχολεία. Τα πάντα, δυστυχώς, εξαρτώνται από τις ανάγκες του μουσείου τη στιγμή που θα απευθυνθείτε εσείς σε αυτό. Προσωπικά, έστειλα πάνω από 20 βιογραφικά και πήρα μόνο μια απάντηση, αρνητική μεν, αλλά απάντηση. Οι υπόλοιποι απαξίωσαν και να μου απαντήσουν, οπότε μην εκπλαγείτε.

Για τον τομέα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μπορείτε να απευθυνθείτε και στις κατά τόπους διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (συνήθως στεγάζονται στις Νομαρχίες). Κι εδώ δυστυχώς τα πράγματα έχουν να κάνουν με το μεράκι του υπεύθυνου προγραμμάτων αλλά παίζουν κι οι γνωριμίες. Μπορείτε π.χ. και να συζητήσετε το θέμα των ολοήμερων και να προτείνεται κάποια απασχόληση μουσειακής αγωγής, εάν και εφόσον ο/η υπεύθυνος/η ενδιαφέρεται για κάτι παραπέρα από τα συνηθισμένα.

Επίσης, υπάρχουν οι γνωστές Αναπτυξιακές σε κάθε νομό, όπου συνήθως έχουν ποσοστά οι δήμοι και οι νομαρχίες του κάθε νομού. Οι εταιρείες αυτές δεν έχουν ανάγκη μουσειολόγων, όμως το αντικείμενό τους είναι η υλοποίηση προγραμμάτων.
Εάν λοιπόν ψάχνοντας, βρείτε κάποιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχετικό με το αντικείμενο, μη διστάσετε να κάνετε μια πρόταση (είθιστε να μην έχετε εσείς την επιλογή των συνεργατών) και να το πάτε προτείνοντας (κι αν μπορείτε επιβάλοντας) να συμμετέχετε στην υλοποίηση. Το αποτέλεσμα δεν μπορώ να το προδικάσω.
Σε αυτό το πλαίσιο μπορείτε να απευθυνθείτε και σε μουσεία συλλόγων (τοπικών πολιτιστικών) που συνήθως έχουν μια μικρή ή μεγαλύτερη συλλογή και θέλουν είτε να την αξιοποιήσουν, είτε να την προβάλουν. Επειδή οι σύλλογοι δεν έχουν οικονομικά περιθώρια, ψάχνουν κι εκείνοι προγράμματα μέσω των οποίων μπορεί και ο σύλλογος να κάνει τη δουλειά του και εσείς.

Σε ότι αφορά τους Δήμους, σχεδόν όλοι έχουν κάποια επιχείρηση πολιτιστικής ανάπτυξης η οποία συνήθως ασχολείται με τη διοργάνωση εκδηλώσεων. Εάν αυτό σας ενδιαφέρει τότε οκ. Εάν υπάρχει κάποιο μουσείο στην εποπτεία του δήμου ακόμη καλύτερα. Προσωπικά ήμουν τυχερή γιατί όταν γύριζα από Γαλλία ο δήμος Κομοτηνής είχε μια δωρεά και ετοιμαζόταν να στήσει ένα μουσείο. Δούλεψα 5 χρόνια με σύμβαση και τώρα είμαι «μπλοκάκιας» (έχω κάνει έναρξη με δελτία παροχής υπηρεσιών).
Οφείλω να πω ότι οι ρυθμοί του ελληνικού δημοσίου μου φαίνονται πολύ αργοί. Προτιμώ την ελευθερία του ιδιώτη και άλλωστε μου επιτρέπει και συνεργασίες με το δημόσιο (συμβάσεις έργου) και συνεργασίες με άλλους φορείς. Αυτό όμως είναι μια καθαρά προσωπική επιλογή. Και πάντως σας βεβαιώνω ότι το δημόσιο είναι ένα μεγάλο σχολείο εκμάθησης διαδικασιών, που μου φάνηκε πολύ χρήσιμο τώρα που ιδιωτεύω.

Εκτός μουσείων τώρα ο χώρος της ιδιωτικής εκπαίδευσης με τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών ανοίγει κάποιες εναλλακτικές στις μεγάλες πόλεις. Στις μικρότερες υπάρχουν τα ΙΕΚ του δημοσίου όπου μπορεί να λειτουργεί κάποια ειδικότητα που να έχει ανάγκη τις γνώσεις σας, ως ωρομίσθιοι βέβαια (έχω υπάρξει εκπαιδεύτρια σε τέτοιο ΙΕΚ στην ειδικότητα Τεχνικών Συντήρησης Έργων Τέχνης). Ψάξτε το στο τοπικό σας ΙΕΚ και δείτε τα γνωστικά αντικείμενα της κάθε ειδικότητας. Ποτέ δεν ξέρει κανείς.

Μην ξεχνάτε επίσης ότι αν ενδιαφέρεστε να συνεχίσετε τις σπουδές υπάρχει πάντοτε η εναλλακτική της ακαδημαϊκής καριέρας.

Αυτά μου έρχονται στο μυαλό προς το παρόν. Ελπίζω μόνο να μην σας κούρασα.
Θα επανέλθω αν θυμηθώ κάτι ακόμη.

Φιλικά
Κική
Καλησπέρα κι από μένα.

Να προσθέσω απλά στην πολύ κατατοπιστική απάντηση της Κικής ότι υπάρχουν και τα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας, μερικά από τα οποία ασχολούνται με τον Πολιτισμό και ποικίλες εφαρμογές σε αυτόν.

Καλή επιτυχία και καλό κουράγιο σε όσους μπαίνουν τώρα στον τομέα της Μουσειολογίας! Μην πτοείστε ότι κι αν ακούσετε!

Νατάσα
Νατάσα,

θα μπορούσες να αναφέρεις μερικά από αυτά τα κέντρα, ώστε να τα συμπεριλάβουμε στον Οδηγό;

Ευχαριστώ,

Κώστας

Νατάσα Μιχαηλίδου είπε:
Καλησπέρα κι από μένα.

Να προσθέσω απλά στην πολύ κατατοπιστική απάντηση της Κικής ότι υπάρχουν και τα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας, μερικά από τα οποία ασχολούνται με τον Πολιτισμό και ποικίλες εφαρμογές σε αυτόν.

Καλή επιτυχία και καλό κουράγιο σε όσους μπαίνουν τώρα στον τομέα της Μουσειολογίας! Μην πτοείστε ότι κι αν ακούσετε!

Νατάσα
Σωστά, αυτά τα ξέχασα.

Επίσης ξέχασα ότι υπάρχουν και κάποιοι οργανισμοί που οργανώνουν εκθέσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις
(π.χ. Μεγαρο Μουσικής, αλλά για να είμαι ειλικρινής δεν ξέρω καθόλου τις προϋποθέσεις,
ούτε αν υπάρχει και κάτι άλλο παρόμοιο).

Κική
Μερικά ερευνητικά κέντρα με θέμα τον πολιτισμό και εφαρμογές σε αυτόν (άμεσα ή έμμεσα) είναι τα παρακάτω:
- Ινστιτούτο Πολιτιστικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΙΠΕΤ) / Ε.Κ. Αθηνά,
- Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (ΕΙΕ),
- Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και
- Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ).

Επίσης, υπάρχουν εταιρείες που ασχολούνται με πολυμεσικές εφαρμογές για τον πολιτισμό (και άλλους τομείς), οι οποίες μπορούν να συνεργαστούν ίσως με Μουσειλόγους, π.χ.:
- Eταιρία Πληροφορικής + Επικοινωνίας tool ΕΠΕ
- ΩMEGA TECHNOLOGY
- Tessera Multimedia
- ΓΝΩΜΩΝ Πληροφορικής Α.Ε.
- PostScriptum
- Science society center
- makebelieve
- NetHabilis

Νατάσα
Πολύ εμπεριστατωμένη η απάντηση της Νατάσας.
Επιπλέον, μ' έκανε να σκεφτώ και μια άλλη ομάδα ιδρυμάτων, που δεν έχουν βέβαια πολλές θέσεις στον τομέα μας αλλά ποτέ δεν ξέρει κανείς.
Είναι τα πολιτιστικά ιδρύματα των τραπεζών. Για παράδειγμα:
-Το περίφημο Μ.Ι.Ε.Τ: μορφωτικό ίδρυμα Εθνικής τραπέζης που δραστηριοποιείται όχι μόνο σε εκδόσεις αλλά και σε κέντρε εκθέσεων.
-το ίδρυμα της τραπέζης Πειραιώς, γνωστό για τις χορηγίες του σε μουσεία αλλά και την ίδρυση 10 μουσείων σε όλη την Ελλάδα (Σουφλί, Σπάρτη, Βόλος, Μυτιλήνη, κ. ά.).

Δεν ξέρω πόσο ενεργό είναι εκείνο της Εμπορικής. Κάποτε είχε πολύ δυνατές εκδόσεις, αλλά τελευταία δεν πολυ-ακούγεται.
Αγνοώ επίσης εάν και τι υπάρχει σε άλλες τράπεζες.

Κική
Καλησπέρα κι από μένα,

Να καταθέσω τη δική μου εμπειρία, αν φανεί σε κάποιον χρήσιμη. Εγώ πρόσφατα έκανα έναρξη επαγγέλματος ως μουσειολόγος (φυσικά και είχα ευτράπελα του στυλ " και με ποιο όργανο (μουσικό) ασχολείστε;"...αλλά έχω συνηθίσει πια!). Αυτό μου έδωσε ευλιξία να κάνω πολλά, παράλληλα πράγματα, ιδίως εφόσον στην επαρχία οι επιλογές δεν είναι τόσο ευρείες όσο στην Αθήνα. Έτσι τώρα είμαι συνεργάτης με μειωμένο ωράριο σ' ένα ιδιωτικό μουσείο, κάνω μάθημα στα ΙΕΚ και είμαι και στο Τεχνικό Επιμελητήριο σε μια ομάδα εργασίας. Βέβαια τα πράγματα είναι πιο κουραστικά έτσι, αλλά είναι κι αυτό "μια κάποια λύσις"...

Στέλλα
Καλημέρα,
Στέλλα ναι, είναι αλήθεια ότι αυτό είναι πιο κουραστικό, αλλά είναι όπως λες "μια κάποια λύσις".
Όμως είσαι τυχερή που το Επιμελητήριο εκεί που ζεις θέλει συνεργασίες με εξειδικευμένα άτομα.
Δεν είναι σε όλες τις πόλεις έτσι. Σε κάποιες ούτε οι τεχνικές υπηρεσίες των δήμων θέλουν μουσειολόγους
όταν ξεκινούν ένα μουσείο (πρόσφατα μου έδωσαν με δυσκολία το κλειδί για να ελέγξω μια πινακοθήκη που έμεινε κλειστή για μήνες).

Για την έναρξη έχετε υπ' όψιν σας ότι οι κωδικοί έναρξης επαγγέλματος έχουν πάνω από χρόνο που έχουν αλλάξει.
Λογικά οι λογιστές αναλαμβάνουν να ενημερώσουν και να κάνουν την αλλαγή.
Εάν κάποιος ενδιαφέρεται μπορώ να ρωτήσω τους νέους κωδικούς και να ενημερώσω σχετικά.
Επίσης μπορείτε να δηλώσετε ως επαγγελματική στέγη την κατοικία σας,
εάν και εφόσον αυτή
ανήκει σε εσάς τους ίδιους,
ή στους γονείς σας (με απλή υπεύθυνη δήλωση και χωρίς ενοίκιο)
ή γενικά σε συγγενείς έαως 2ου βαθμού (ο 2ος βαθμός συγγένειας ορίζεται από το κληρονομικό δίκαιο).

Προσοχή σε αυτό το 2ου βαθμού.
Η ΔΟΥ Κομοτηνής δεν δεχόταν από τον αδελφό μου υπεύθυνη δήλωση χωρίς τεκμαρτό ενοίκιο
(για το 50% μόνο της ιδιοκτησίας).
Απευθύνθηκα στον Συνήγορο του Πολίτη και βάση νομοθεσίας διακαιώθηκα αλλά με μεγάλη καθυστέρηση.
Εάν νοικιάζετε το σπίτι τότε τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα γιατί ο ιδιοκτήτης πρέπει να είναι ενήμερος και να δέχεται την επαγγελματική χρήση.
Σε κάθε περίπτωση καλύτερα να απευθυνθείτε σε λογιστή ή δικηγόρο
γιατί οι νόμοι αλλάζουν διαρκώς και ότι γράφω μπορεί ήδη να μην ισχύει.

Φιλικά
Κική
Καλησπέρα σε όλους
Μια και μου ζητήσατε θα καταθέσω κι εγώ, όσο πιο σύντομα μπορώ, την δική μου εμπειρία. Φοβάμαι όμως πως δεν είμαι και το καλύτερο παράδειγμα! Η περιπέτειά μου στο χώρο της μουσειολογίας ( της μουσειοπαιδαγωγικής καλύτερα) ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 90 μεσα από το "πολλά υποσχόμενο"πρόγραμμα Μελίνα", οι εκπαιδευτικές δράσεις του οποίου ξάφνιασαν ευχάριστα την εκπαιδευτική κοινότητα και της άνοιξαν τις πύλες προς ένα άλλο θαυμαστό χώρο: τον μουσειακό. Ετσι ξεκίνησα να συγκεντρώνω εκπ/κα προγράμματα (έχω περίπου 350, από εφορείες και κάποια μουσεία,κυριως δημόσια). Μετά απευθύνθηκα σε διάφορους καθηγητές (αρχαιολόγους, ούτε λόγω βέβαια για μουσειολόγους) και τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΜΟΝΟ, καθώς οι οικογενειακές υποχρεώσεις δεν επέτρεπαν την απομάκρυνσή μου. Τα περισσότερα προβλήματα που αντιμετώπισα αφορούσαν κυρίως στην έλλειψη βιβλιογραφίας και πρότερης "εμπειρίας" .ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΑΘΑΙΝΑΜΕ, όπως καταλαβαίνετε. Τα βιβλία που οι ελληνικές πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες διαθέτουν είναι λίγα και ο διαδανεισμός τους προβληματικός. Μου στοίχισε ειλικρινά και σε χρόνο αλλά και σε χρήματα. Πλεον έχω συνειδητοποιήσει ότι κοστίζει λιγότερο να παραγγείλω ένα βιβλιο στην ΑΜΑΖΟΝ παρά να μου το στείλουν από ένα ελλην. πανεπιστήμιο (και να το επιστρέψω) και εκτός αυτού το έχω στο σπίτι το πολύ σε μια εβδομάδα. Εκει εγώ έχω πονέσει πολύ! Ενα άλλο πρόβλημα είναι η ανύπαρκτη, αποσπασματική και προβληματική ελληνική βιβλιογραφια.Εχω εξαντλήσει? όλες τις online δημοσιεύσεις του πανεπιστημίου του Lester και έτσι κινούμαι: Ψάχνοντας! Ενα ακόμη πρόβλημα και ίσως το πιο σημαντικό είναι ότι στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών αν και θα πρεπε δεν υπάρχει μουσειολόγος και αυτό κάνει τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Εν τω μεταξύ έτρεχε το μεταπτυχιακό, η οικογένεια και η εργασία (εργάζομαι σε σχολείο της Πρωτοβάθμιας). Τον βλέπω μακρύ και δύσκολο το δρόμο! Τελευταία ψάχνω βιβλια και δημοσιεύσεις του Boucher και Allard (κυρίως στο θέμα της αξιολόγησης των εκπ/κων προγραμμάτων). Έχει υπόψην του κάποιος πού και πώς θα μπορούσα να έχω κάποια πρόσβαση σε αυτά; Στην πορεία θα πούμε και άλλα, πιο ειδικά θέματα.Όπως πχ. πολλοί όροι της αγγλικής βιβλιογραφίας δεν έχουν αντίστοιχό τους στην ελληνική με αποτέλεσμα να μεταφράζει ο καθεις όπως θέλει και να δημιουργούνται συγχύσεις και παρερμηνείες κάθε είδους. Μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε πχ. ενα online μουσειολογικό λεξικό ώστε να υπάρχει κοινός κώδικας αλλά και ένα βοήθημα σε όσους το χρειάζονται. ¨Ενα άλλο που θα μπορούσε να γίνει είναι η μετάφραση "κλασικών" εγχειριδίων όπως το New Museology του Peter Vergo , κα. πράγμα που θα βοηθούσε πολλούς φαντάζομαι. (Εγώ παραδείγματος χάριν ήμουν Γαλλομαθής, αναγκάστηκα να μάθω αγγλικά για να αντεπεξέλθω στις ανάγκες της βιβλιογραφίας) Θα τελειώσω εδώ για να μην γίνω περισσότερο κουραστική και τα ξαναλέμε.

σας χαιρετώ
Τζένη
Τζένη, ευχαριστούμε που μοιράστηκες την εμπειρία σου, όπως και για τις ιδέες σου!

Σύντομα σε όσα ανέφερες:

- Για το θέμα δημοσιεύσεων/βιβλίων: οι συνάδελφοι από ελληνικά πανεπιστήμια είναι πιο σχετικοί να ενημερώσουν για αυτό, αλλά υπάρχει η δυνατότητα να έχεις κάτι σαν visitor φοιτητική ταυτότητα (ή κάτι τέτοιο), ώστε να έχεις πρόσβαση στα περιοδικά που είναι online (και hard copy φυσικά).

- Νομίζω ότι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είχανε προχωρήσει στη σύνταξη ενός μουσειολογικού λεξικού. Αλλά μπορεί και να νομίζω λάθος.

- Η μετάφραση 'κλασικών' εγχειριδίων θα ήταν όντως χρήσιμη. Όπως θα ήταν και η δημοσίευση περισσότερων άρθρων/βιβλίων στα ελληνικά.

Και ακόμα περισσότερο, και για να αναφερθώ στον τίτλο αυτού του δικτύου - Μουσειολογία. Η ελληνική εκδοχή - νομίζω ότι είναι ανάγκη σιγά σιγά να αρχίζουμε να διατυπώνουμε αυτή την ελληνική εκδοχή της μουσειολογίας - αν όντως υπάρχει. Αν και για να είμαι ειλικρινής, δεν νομίζω ότι υπάρχουν ακόμα όλες οι συνθήκες για τη δυναμική ανάπτυξη μιας ελληνικής εκδοχής της μουσειολογίας. Νομίζω ότι υπάρχουν τέσσερις βασικές συνθήκες (ίσως και άλλες) για να μπορέσει να αναπτυχθεί μια θεωρία και πρακτική μουσειολογίας σε έναν τόπο:

1. Μουσεία
2. Επαγγελματίες μουσείων
3. Σπουδές στο αντικείμενο
4. Πολιτική βούληση και κοινωνικό περιβάλλον

- Εκθέσεις έχουμε πολλές - αλλά μουσεία λίγα (μουσεία-οργανισμοί, με ανθρώπους, ειδικότητες, αρμοδιότητες, δράσεις)
- Επιστήμονες μουσείων έχουμε αρκετούς πλέον - επαγγελματίες μουσείων λίγους
- Σχετικές σπουδές πλέον υπάρχουν - τόσο σε μεταπτυχιακό όσο και, εδώ και λίγο καιρό, σε προπτυχιακό επίπεδο.
- Βέβαια, οι παραπάνω συνθήκες συνδέονται επίσης με θέματα πολιτικής βούλησης και κοινωνικής αποδοχής, που διαμορφώνουν το περιβάλλον για να αναπτυχθεί τόσο η θεωρία όσο και η πράξη στο μουσείο. Νομίζω ότι τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο, η διαμόρφωση αυτού του περιβάλλοντος είναι ζητούμενο. Με άλλα λόγια τρεις από τις παραπάνω τέσσερις συνθήκες είναι ακόμα ζητούμενες.

Γι'αυτό και νομίζω ότι αν και πρέπει συνεχώς να προσπαθούμε 'μεταφράζουμε' την ξένη εμπειρία στα ελληνικά δεδομένα, δεν υπάρχουν ακόμα όλες οι συνθήκες για να 'ανθίσει' η ελληνική εκδοχή της μουσειολογίας. Και για να χρησιμοποιήσω μια βαρύγδουπη φράση (!), νομίζω ότι ο ρεαλιστικός στόχος της γενιάς μας είναι να διαμορφώσει αυτές τις συνθήκες - όχι τόσο να παράγει μουσειολογία made in Greece!
Δυστυχώς συμφωνώ με τον Κώστα όταν λέει ότι "πρέπει να διαμορφώσουμε συνθήκες και όχι τόσο να παράγουμε μουσειολογία".

Μπορεί να ακούγεται απαισιόδοξο όμως είναι αληθινό.
Και δεν λείπει ούτε η διάθεση όσων ασχολούνται με το αντικείμενο, ούτε τα μουσεία, ούτε οι σπουδές.
Όσο για το κοινωνικό περιβάλλον, συχνά είναι πιο φιλικό από τους φορείς και την πολιτική βούληση.
Για την μετάφραση κλάσικων εγχειριδίων:

Δεν ξέρω αν απλά ήμουν στον κόσμο μου αλλά πριν μερικές μέρες ανακάλυψα πως το Π.Ο.Π μετέφρασε βιβλιά μουσειολογείας. Βρήκα 3 τίτλους στο βιβλιοπωλείο Κατάρτι στη Μαυρομιχάλη κ αρκετά φτηνά.

και να και το link.
http://www.piop.gr/%2895CBAE04C2BF4F690B22111F6022B0CDD92B388521F34...

Kostas Arvanitis είπε:
Τζένη, ευχαριστούμε που μοιράστηκες την εμπειρία σου, όπως και για τις ιδέες σου!

Σύντομα σε όσα ανέφερες:

- Για το θέμα δημοσιεύσεων/βιβλίων: οι συνάδελφοι από ελληνικά πανεπιστήμια είναι πιο σχετικοί να ενημερώσουν για αυτό, αλλά υπάρχει η δυνατότητα να έχεις κάτι σαν visitor φοιτητική ταυτότητα (ή κάτι τέτοιο), ώστε να έχεις πρόσβαση στα περιοδικά που είναι online (και hard copy φυσικά).

- Νομίζω ότι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είχανε προχωρήσει στη σύνταξη ενός μουσειολογικού λεξικού. Αλλά μπορεί και να νομίζω λάθος.

- Η μετάφραση 'κλασικών' εγχειριδίων θα ήταν όντως χρήσιμη. Όπως θα ήταν και η δημοσίευση περισσότερων άρθρων/βιβλίων στα ελληνικά.

Και ακόμα περισσότερο, και για να αναφερθώ στον τίτλο αυτού του δικτύου - Μουσειολογία. Η ελληνική εκδοχή - νομίζω ότι είναι ανάγκη σιγά σιγά να αρχίζουμε να διατυπώνουμε αυτή την ελληνική εκδοχή της μουσειολογίας - αν όντως υπάρχει. Αν και για να είμαι ειλικρινής, δεν νομίζω ότι υπάρχουν ακόμα όλες οι συνθήκες για τη δυναμική ανάπτυξη μιας ελληνικής εκδοχής της μουσειολογίας. Νομίζω ότι υπάρχουν τέσσερις βασικές συνθήκες (ίσως και άλλες) για να μπορέσει να αναπτυχθεί μια θεωρία και πρακτική μουσειολογίας σε έναν τόπο:

1. Μουσεία
2. Επαγγελματίες μουσείων
3. Σπουδές στο αντικείμενο
4. Πολιτική βούληση και κοινωνικό περιβάλλον

- Εκθέσεις έχουμε πολλές - αλλά μουσεία λίγα (μουσεία-οργανισμοί, με ανθρώπους, ειδικότητες, αρμοδιότητες, δράσεις)
- Επιστήμονες μουσείων έχουμε αρκετούς πλέον - επαγγελματίες μουσείων λίγους
- Σχετικές σπουδές πλέον υπάρχουν - τόσο σε μεταπτυχιακό όσο και, εδώ και λίγο καιρό, σε προπτυχιακό επίπεδο.
- Βέβαια, οι παραπάνω συνθήκες συνδέονται επίσης με θέματα πολιτικής βούλησης και κοινωνικής αποδοχής, που διαμορφώνουν το περιβάλλον για να αναπτυχθεί τόσο η θεωρία όσο και η πράξη στο μουσείο. Νομίζω ότι τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο, η διαμόρφωση αυτού του περιβάλλοντος είναι ζητούμενο. Με άλλα λόγια τρεις από τις παραπάνω τέσσερις συνθήκες είναι ακόμα ζητούμενες.

Γι'αυτό και νομίζω ότι αν και πρέπει συνεχώς να προσπαθούμε 'μεταφράζουμε' την ξένη εμπειρία στα ελληνικά δεδομένα, δεν υπάρχουν ακόμα όλες οι συνθήκες για να 'ανθίσει' η ελληνική εκδοχή της μουσειολογίας. Και για να χρησιμοποιήσω μια βαρύγδουπη φράση (!), νομίζω ότι ο ρεαλιστικός στόχος της γενιάς μας είναι να διαμορφώσει αυτές τις συνθήκες - όχι τόσο να παράγει μουσειολογία made in Greece!

RSS

© 2019   Created by Kostas Arvanitis.   Με την υποστήριξη του

Διακριτικά  |  Αναφορά προβλήματος  |  Όροι χρήσης